zaterdag 21 december 2013

Börek içleri (diverse soorten vulling voor börek)

Hieronder vind je een overzicht van verschillende soorten vullingen die je voor börek (maar ook poğaça,  içli pide, gözleme et cetera) kunt gebruiken. De hoeveelheden in de recepten hangen natuurlijk een beetje af van hoeveel je gaat maken: ik hou hierbij börek ter grootte van een ovenschaal (of een halve bakplaat) aan.

Börek içleri (diverse soorten vulling voor börek)

Cevizli iç (walnotenvulling, zoet)
Kıymalı iç (gehaktvulling)
Ispanaklı iç (spinazievulling)
Mantarlı iç (champignonvulling)
Mercimekli iç (linzenvulling)
Paçanga iç (vulling met pastırma en kaas)
Patatesli iç (aardappelvulling)
Peynirli iç (vulling met witte kaas en peterselie)
Pırasalı iç (preivulling)
Patlıcanlı iç (auberginevulling)
Sebzeli iç (groentenvulling)
Tahinli iç (tahinvulling, zoet)
Zeytinli iç (olijvenvulling)


Benodigdheden
2 handenvol gepelde walnoten
1 waterglas (110 gram) suiker

Bereiding
Hak de walnoten fijn en meng ze met de suiker


Kıymalı iç (gehaktvulling)
Benodigdheden
200 gram rundergehakt
1 grote ui
1 handvol platte peterselie
zout, peper, pul biber

Bereiding
Snij de ui en de peterselie fijn. Fruit de ui aan in wat olie. Voeg, als hij glazig ziet, het gehakt toe en bak het rul. Voeg tenslotte de peterselie, zout, peper en pul biber toe.



Ispanaklı iç (spinazievulling)
Benodigdheden
1 kilo spinazie
1 grote ui
2 teentjes knoflook
zout, peper

Bereiding
Verwijder de steeltjes van de spinazie en was de bladeren zorgvuldig. Snij de ui en knoflook fijn. Fruit de ui aan tot hij glazig ziet, voeg dan de spinazie en knoflook toe en roerbak alles tot de spinazie geslonken is. Voeg zout en peper naar smaak toe en laat alles goed uitlekken in een vergiet of zeef.


Mantarlı iç (champignonvulling)
Benodigdheden
250 gram champignons
1 groene peper
1 ui
zout, peper

Bereiding
Snij de champignons, groene peper en ui fijn. Fruit de ui aan tot hij glazig ziet, voeg dan de champignons en groene peper toe en bak ze mee tot het vocht verdwenen is. Voeg zout en peper naar smaak toe.


Mercimekli iç (linzenvulling)
Benodigdheden
1 glas (150 gram) groene linzen
1 ui
1 handvol platte peterselie
zout, peper, pul biber

Bereiding
Was de linzen en kook ze in ruim water gaar (een paar uur voorweken verkort de kooktijd aanzienlijk) tot ze zacht zijn. Snij ondertussen de ui en peterselie fijn. Meng de linzen met de ui, peterselie, zout, peper en pul biber.



Paçanga iç (vulling met pastırma en kaas)
Benodigdheden
10 plakjes pastırma
2 groene pepers
1 grote tomaat
150 gram versgeraspte jonge kaas
1 handvol platte peterselie

Bereiding
Snij alle ingrediënten fijn (verwijder indien gewenst de çemen - rand van de pastırma). Verwijder bij de tomaat het vruchtvlees. Meng alles door elkaar.


Patatesli iç (aardappelvulling)
Benodigdheden
4 middelgrote aardappels
1 ui
1 handvol platte peterselie
zout, peper, dille, munt

Bereiding
Kook de aardappels gaar, laat ze afkoelen en rasp ze. Snij de ui fijn, fruit hem aan in olijfolie tot hij glazig ziet. Snij de peterselie fijn. Meng dan de aardappels, peterselie en andere kruiden door de gebakken ui. Let op: wees niet te zuinig met zout en olijfolie (anders smaakt het nergens naar en is het te droog). Het mag een lekker smeuïg mengsel zijn. 


Peynirli iç (vulling met witte kaas en peterselie)
Benodigdheden
1 plak (200 gram) Turkse witte kaas
handvol platte peterselie

Bereiding
Prak de kaas fijn met een vork. Snij de peterselie fijn en roer alles door elkaar.



Pırasalı iç (preivulling)
Benodigdheden
2 stuks prei
zout, peper

Bereiding
Snij de prei fijn en bak het aan in een koekenpan tot het meeste vocht is verdwenen. Voeg zout en peper naar smaak toe en laat goed uitlekken in een zeef of vergiet.


Patlıcanlı iç (auberginevulling)
Benodigdheden
2 stuks aubergine
1 ui
2 groene pepers
2 tomaten
zout, peper, pul biber

Bereiding
Snij de ui fijn en fruit deze aan in wat olie tot hij glazig ziet. Snij ondertussen de aubergine in blokjes. Als de ui glazig wordt, voeg dan de aubergines toe en bak deze mee tot ze zacht zijn. Snij ondertussen de groene pepers fijn. Rasp boven de pan de tomaten (doormidden snijden en zo raspen dat het vel overblijft - dat kan weg) en voeg de pepers toe. Voeg zout, peper en pul biber naar smaak toe.


Sebzeli iç (groentenvulling)
Benodigdheden
2 kleine courgettes
2 wortels
2 groene pepers
2 bosuitjes
2 teentjes knoflook
zout, peper, dille

Bereiding
Snij alle groenten fijn en bak ze rustig aan in wat olijfolie. Voeg zout, peper en dille toe naar smaak.


Tahinli iç (tahinvulling, zoet)

Benodigdheden
1,5 waterglas (300 ml) tahin
1 handvol hazelnoten
1 Turks theeglas suiker
1 theelepel kaneel

Bereiding
Roer de tahin los met de suiker en de kaneel. Hak de hazelnoten fijn en voeg ze toe aan het mengsel.


Zeytinli iç (olijvenvulling)
Benodigdheden
handvol zwarte olijven
2 groene pepers
2 bosuitjes
1 handvol cherrytomaatjes
italiaanse kruiden

Bereiding
Snij alles in kleine stukjes en meng met de kruiden.


11 opmerkingen:

  1. Heb de olijven vulling geprobeerd maar die is door de pepers echt veel te pittig uitgevallen, volgende keer doe ik het zonder zaadjes...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat jammer, ik haal zelf altijd de zaadlijsten eruit omdat ik niet van te pittig hou. Het beste is ook om als je de pepers snijdt even te proeven hoe pittig ze zijn, meestal zijn ze zonder zaadjes al heet genoeg.

      Verwijderen
  2. Hallo Eslem,
    Even een vraagje over de borek. Ik at vroeger bij mijn schoonmoeder vaak een soort borek met aardappelvulling die ik erg lekker vond. Maar deze borek was niet van bladerdeeg gemaakt. Het was meer een soort pizzadeeg achtig. En dan was het ovaal vormig, ze bakte het volgens mij in een pan met olie zodat het een beetje gefituurd was. Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel, maar ik ben op zoek naar het recept van dat deeg. Ik hoop dat jij me hiermee kan helpen.
    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bianca, ik moest het even opzoeken haha maar ik denk dat je schoonmoeder dan çig börek maakte. Meestal wordt deze gevuld met gehakt maar je kan het natuurlijk ook vullen met aardappel (of met kaas). Ik zal het binnenkort eens uitproberen en natuurlijk volgt er dan ook een recept op de site :)

      Verwijderen
    2. Dan ga ik het zeker in de gaten houden en ondertussen probeer ik gewoon andere recepten :-)

      Verwijderen
  3. Hoi Eslem,

    Ik heb een vraag over de vulling. De groente en auberginevulling lijken mij erg lekker. Ik wil drze dan ook gaan maken. Alleen weet ik niet zo goed welk brood (deeg/vorm) het beste bij de vulling past. Heb jij tips of eventuele verwijzingen naar recepeten waarvan ik de vulling kan veranderen naar groente/aubergine?

    Alvast dank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze vulling past heel goed in pogaca, gevulde broodjes. Ik heb meerdere recepten maar ik vind die van de puf puf pogaca het lekkerst.

      Verwijderen
  4. Ik heb gisteren deze broodjes voor het eerst gemaakt, met wat aanpassingen, hiervoor heb ik de bakker formule gebruikt. Na het bakken had ik er moeite mee om er vanaf te blijven maar na een half uur kon ik de verleiding niet weerstaan. Ze waren heerlijk, bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben helemaal fan van je site, je recepten zijn heerlijk! Zo kan ik mijn Turkse man vaak verassen met wat lekker!

    Allleen vind ik het zo jammer dat bij veel recepten de fotos weg zijn.. is hier een reden voor??

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!