zondag 1 december 2013

Peynirli gözleme (Turkse pannenkoekjes gevuld met kaas)

Gözleme is één van de bekendere Turkse gerechten, een typische vorm van 'streetfood': in Turkije zie je overal, zelfs op de meest onmogelijke plaatsen, een paar vrouwen zitten die deeg uitrollen en op een houtgestookte davul saç (bakplaat) gözlemes bakken die ze dan voor een lira per stuk verkopen. Ook in Nederland worden vaak bij Turkse moskeeën of verenigingen bijvoorbeeld na het vrijdaggebed verse gözleme verkocht. Wij zijn er gek op maar ik had ze nog nooit zelf gemaakt omdat het uitrollen van het deeg me lastig leek. Op een rustige zondagochtend heb ik toch maar eens een poging gewaagd en met succes: ze waren ontzettend lekker én het maken viel me alles mee. Zeker een aanrader om zelf te proberen!


Wij hadden deze Turkse pannenkoekjes vandaag gevuld met Turkse witte kaas en peterselie, maar je kunt natuurlijk variëren met de vulling. Je kunt er ook geruld gekruid gehakt in doen, geroerbakte spinazie of, een echte toeristische hit, chocoladepasta...Net wat je zelf lekker vindt, zie de link hierboven voor meer ideeën en recepten. De hoeveelheid deeg in het recept hieronder was voldoende voor een lunch voor drie volwassenen en twee kleine druktemakertjes, maar ik denk dat ik de volgende keer wat meer maak zodat ik ook een deel in de diepvries kan doen. 


Recept
Peynirli gözleme (Turkse pannenkoekjes gevuld met kaas)

Benodigdheden (voor 9 stuks gözleme)
3 waterglazen (330 gram) bloem
1,5 toetjeslepel (5 gram) droge gist
1 toetjeslepel (5 gram) suiker
1 volle theelepel (4 gram) zout
1 waterglas (200 ml) lauw water
1 plak (200 gram) Turkse witte kaas
1 handvol platte peterselie
wat roomboter


Bereiding
Meng de bloem, zout, suiker en gist door elkaar en voeg het water toe. Kneed het geheel goed door tot het een samenhangend deeg is. Eventueel kun je nog wat bloem of water toevoegen als het deeg te nat of te droog is. Kneed dan nog vijf minuten door en zet het deeg dan een half uur afgedekt weg om te laten rijzen. Snij ondertussen de peterselie fijn, prak de kaas met een vork en meng de peterselie erdoorheen.


Verdeel het gerezen deeg in bolletjes ter grootte van een mandarijn: ik kwam op negen stuks uit. Laat de bolletjes afgedekt liggen zodat ze niet uitdrogen. Bestrooi je werkvlak en deegroller ruim met bloem en rol een bolletje uit tot een dunne ronde (of soort van ronde) lap. Dit is soms lastig omdat het deeg (doordat er geen olie of andere vetstof in zit) een beetje plakt maar als je genoeg bloem gebruikt is het geen probleem. Het deeg mag echt dun uitgerold worden, je merkt vanzelf wel als het niet meer dunner kan worden. Bestrooi de helft van het deeg (laat de randjes vrij) met wat kaas, maak de randjes een klein beetje en vouw het deeg dicht. Plak/vouw alle randjes goed dicht zodat er geen kaas uit kan lopen. Laat een klein blokje roomboter in de pan (op middelhoog vuur) smelten en leg de gözleme (of twee, afhankelijk van hoe groot je pan is) erin. Als de onderkant mooi lichtbruin gekleurd is, draai je hem en laat je ook de andere kant lichtbruin bakken. Let op: soms blazen de gözlemes op in de pan: druk ze dan bij het omdraaien weer een beetje plat anders bakt de onderkant niet gelijkmatig. Bak zo alle gözlemes mooi bruin (vergeet niet elke keer weer een klein klontje boter in de pan te doen). Laat de gözlemes een beetje afkoelen tussen twee theedoeken (zo voorkom je dat ze slap worden door de condens) en eet smakelijk!


Bewaren
Je kunt gözleme afgedekt een dag bewaren: wil je het langer bewaren, vries ze dan in. Laat ze als je ze weer nodig hebt in het zakje ontdooien en warm ze dan even op in de magnetron (in de oven worden ze hard).


39 opmerkingen:

  1. Wat zien ze er heerlijk uit deze gözleme! Toen ik 3 maanden in Istanbul studeerde heb ik ze regelmatig gegeten. Vooral die met beyaz peynir. mmm.
    Jouw blog volg ik graag, want ik ben gek op de Turkse keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vind de versie met peynir ook altijd het lekkerste Judith! Wat gaaf dat je stage hebt gelopen in Istanbul, het is zo'n bijzondere stad!

      Verwijderen
  2. Heerlijk weer!!!

    Gisteren weer de borek gemaakt met gehakt, schaal was binnen no time leeg! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, superleuk om te horen Cynthia, die börek is ook echt ontzettend lekker, ken niemand die het niet lust!

      Verwijderen
  3. Vandaag voor het eerst gemaakt, met kaas en peterselie. Heerlijk! Het deeg is goed gelukt. Een volgende keer ga ik het proberen met een andere vulling. Hoewel deze wel erg lekker is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen en fijn dat het gelukt is met het deeg! Andere vullingen zijn ook zeker aan te raden ;-)

      Verwijderen
  4. Wauw! Ik heb 4 jaar in Turkije gewoond en jouw blog doet goede herinneringen naar boven komen! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, wat leuk om te horen en wat bijzonder dat je vier jaar in Turkije hebt gewoond!

      Verwijderen
    2. Morgen middag gelijk maken!

      Verwijderen
  5. Ze zijn heerlijk!!

    Gr elvira

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je ze gemaakt hebt en dat ze in de smaak vielen!

      Verwijderen
  6. Hoi,heb ze net gemaakt en ze zijn fantastisch lekker!Heb ook je oreo-brownies en "snickers"repen gemaakt en ook die waren heerlijk,hartstikke bedankt voor al je recepten en goede uitleg!Ga nog veel meer uit proberen,je staat bij m'n favorieten!groetjes Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel graag gedaan, super om te horen, daar doe ik het voor :)

      Verwijderen
  7. Vandaag deze gözleme gemaakt. In 1 woord: Super!! Ze waren goed gelukt en smaakten heerlijk. Dank voor dit heerlijke recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb bij een turks restaurantje gozleme gehad met gehakt en peterselie en feta kaas er door maar wat voor kruiden gebruiken ze bij het gehakt weet jij dat mischien ze zijn erg lekker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij gehakt zijn de belangrijkste smaakmakers meestal fijngehakte ui, fijngesneden platte peterselie, peper en zout, evt. pul biber (pepervlokken).

      Verwijderen
  9. Ik heb pas een gozleme gegeten met champignons in de vulling. Het was zo lekker dat ik vergeten ben om naar de vulling te kijken. Heb jij daar een recept van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het zelf nooit gegeten geloof ik, maar wat ik zou doen voor de vulling: champignons in plakjes snijden en even bakken tot het vocht eruit is. Mengen met wat fijngesneden tomaat, zout en pul biber en een beetje geraspte kaas. En daar dan de gözleme mee vullen.

      Verwijderen
  10. Ik moest erg veel bloem toevoegen om ze goed uitgerold te krijgen....jammer want dan smaken ze iets bloemig/droog. Als ik het vergelijk met de lahmacun vind ik de lahmacun veel lekkerder! Ik denk dat dit recept lekkerder is met aardappel- of gehaktvulling dan met kaas.
    Verder goed gelukt en lekker....champignonvulling klinkt ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer dat je het deeg niet goed kreeg uitgerold! Ja gozleme is met bijna elke vulling lekker ;)

      Verwijderen
  11. Na het pas geleden in den haag ergens op straat te hebben gegeten pas geleden met een recept van smulweb gemaakt maar dat was niet te eten!
    Omdat ik het tóch echt zelf wilde kunnen maken heb ik het met jouw recept geprobeert, alleen de kaas vulling vervangen door gehakt met beetje knoflook, veel verse kruiden zoals munt peterselie, koriander en veel Biber salçası (lekker spicy).
    WERELDS! Dank voor je recept, dit gaan we vaker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ze ook gemaakt met aardappelvulling maar volgens mij teveel olijolie in de vulling gedaan waardoor het vettig is geworden . Ga het weer proberen met minder vulling en minder olie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De roomboter werd zwart bij mij weet jij hoe dit komt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daardoor werden ze niet lichtbruin maar zwart

      Verwijderen
    2. Tsja, wat denk je? Je hebt de boter veel te heet laten worden waardoor de boter en de gozlemes verbrand zijn. Je vuur wat lager zetten zal helpen :)

      Verwijderen
  14. Dag Eslem,
    Vandaag gözleme gemaakt voor de eerste keer en wauw! Ongeloofelijk!! Ik vind ze met jouw recept beter dan bij onze Turkse bakker! Trouwens niet het eerste lekkers dat ik maak van op jouw blog! T is bij ons thuis de referentie geworden voor Turks koken. Groetjes! Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Eslem, dank voor de recepten :) Nu vraag ik me af hoe komt het dat de volgende dag mijn Gozleme zo hard worden? heb gewoon met theedoek goed afgedekt.
    En hoe krijg ik ze dunner ? Heb ze namelijk dunner uitgerold alleen worden ze meteen zo hard. Vast bedankt :) Gr Naziha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gozleme moet je echt op de dag zelf eten, het is normaal dat het de volgende dag hard wordt. Wil je ze langer bewaren, dan kun je ze eenmaal afgekoeld het beste invriezen. En nog dunner, tsja, dunner uitrollen maar dan worden ze inderdaad wel iets harder na het afkoelen.

      Verwijderen
  16. Zolang op zoek geweest naar een goed recept voor gozleme.. en eindelijk gevonden! Dit recept is echt heerlijk. Deeg perfect en vulling ook! Super bedankt voor het delen van je recepten Eslem. Heb al veel van je recepten mogen maken, en tot nu toe is er nooit iets tegengevallen bij mijn gezin en man lief! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Op de een of andere manier lukt het bij dit recept niet. De deeg wordt niet op alle plekken gaar. Terwijl alles lukt met andere recepten van jou hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb het recept al een paar keer gebruikt. Heerlijk. Ik ga ze vanavond weer maken om bij de soep te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb het recept al een paar keer gebruikt. Heerlijk. Ik ga ze vanavond weer maken om bij de soep te eten.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!