dinsdag 27 augustus 2013

Maydanoz (platte peterselie)

Wat is het?
Maydanoz is de Turkse benaming voor de platte variant van onze krulpeterselie, platte peterselie dus. Tegenwoordig zie je het bijna overal, maar toen ik begon met Turks koken, zo'n jaar of 10 geleden, moest ik er speciaal voor naar de Kanaalstraat in Utrecht. Doordat platte peterselie een hoger watergehalte en een hoger gehalte aan etherische olien heeft, is de smaak van platte peterselie veel fijner dan die van de (doorgekweekte) krulpeterselie, die eigenlijk meer decoratief is. (bron)


Waar koop je het?
Door de toenemende populariteit van platte peterselie is het tegenwoordig eigenlijk overal te koop: bij de groenteman, bij de Albert Heijn en andere gangbare supermarkten, op de markt....Toch koop ik het nog altijd bij de Turkse winkel. Simpelweg omdat drie takjes peterselie bij de Albert Heijn hetzelfde kosten als een bos die je met twee handen moet vasthouden bij de Turkse winkel. Een goed alternatief is om zelf maydanoz in je tuin te zaaien of te planten. Ik heb dit jaar voor het eerst een tuin(tje) en mijn platte peterselie heeft het prima gedaan! Ik ga alleen volgend jaar wat meer zetten want twee plantjes was niet genoeg. Maar wel heerlijk om altijd verse peterselie bij de hand te hebben.

Hoe bewaar je het?
'Officieel' hoor je peterselie met de stelen in het water te bewaren, maar heel eerlijk gezegd vind ik dat teveel gedoe. Ik leg gewoon de hele bos in een plastic zakje in de groentela van de koelkast en dat gaat prima, ik kan zo'n bos zeker twee weken goed houden op die manier. Heb je erg veel maydanoz, dan kun je het ook goed invriezen (al dan niet fijngesneden). De blaadjes zijn na het ontdooien niet zo mooi meer maar aan de smaak verandert niets.


Wat kun je ermee maken?
In de Turkse keuken wordt platte peterselie heel erg veel gebruikt. Je kunt er van alles mee, zowel in koude als warme gerechten. Ik vind het zelf heel lekker in combinatie met peynir, Turkse witte kaas, in bijvoorbeeld peynirli börek, gözleme of pogaça. Maar ook in salades past het heel goed. Het geeft een lekkere frisse 'groene' smaak aan het geheel en die smaak is voor mij echt onmisbaar in de keuken!

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waar maydanoz in verwerkt wordt:

Kısır (Turkse bulgursalade)
Çoban salatası (Turkse rauwkostsalade)
Fırında ızgara köfte (gegrilde köfte uit de oven)
Piyaz salatası (Turkse witte bonensalade)

2 opmerkingen:

  1. Hoi Eslem, ik zou mayandoz graag in mijn tuin planten. Heb je enig idee waar ik de zaden van deze platte variant zou kunnen verkrijgen en wanneer ik die het beste zou kunnen planten?
    Alvast bedankt.
    Groetjes ,
    Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zaadjes zijn tegenwoordig bij eigenlijk elk tuincentrum verkrijgbaar. Je moet dan dus niet de krulpeterselie, maar de platte peterselie hebben. Ze kunnen nu de grond in!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!