maandag 2 september 2013

Peynirli börek (Turkse börek gevuld met witte kaas)

Als je het over een succesrecept hebt...dit is er één! Ik ken eigenlijk niemand die dit niét lust en als er mensen komen eten wordt vrij regelmatig gevraagd 'of ik ook börek wil maken...!'. Börek is dan ook een heerlijk recept waarop vele variaties bestaan. Börek zijn laagjes deeg met een vulling die je in de oven bakt. Je hebt ook varianten die gefrituurd worden (zoals sigara böreği, opgerolde gebakken börek) of in de pan worden gebakken (tavada börek).


In Turkije wordt börek vaak 's middags bij de lunch of de thee gegeten. Wij eten het gewoon als avondeten, samen met wat andere kleine gerechtjes. Onderstaand is een basisrecept voor börek uit de oven met een vulling van Turkse witte kaas. Natuurlijk kun je ook andere vullingen gebruiken, zoals gehakt, aardappel of groenten. Het is ideaal om van te voren klaar te maken: je kan de ongebakken börek prima een aantal uur (afgedekt) in de koelkast bewaren, dan worden de yufkavellen ook wat zachter.


Turks recept
Peynirli börek (Turkse börek gevuld met witte kaas)

Benodigdheden (voor een ovenschaal 20x30)
1 half pak yufka (te koop bij de Turkse winkel)
1 halve plak (100 gram) Turkse witte kaas (peynir)
1 ei
1 Turks theeglaasje (100 ml) melk
 ½ Turks theeglaasje (50 ml) zonnebloemolie
1 handvol platte peterselie
sesamzaad en/of nigellazaad


Bereiding
Prak de kaas met een vork en roer er de fijngesneden peterselie doorheen. Klop het ei los en voeg de melk en olie toe, even goed roeren. Het yufkadeeg wat hier in Nederland wordt verkocht is erg kwetsbaar en breekbaar. Ik vouw de yufka daarom niet uit (wat je normaal gesproken zou doen) maar pak gewoon stukken die in mijn börekvorm (ik gebruik een brownievorm van 20x30) passen. Vet de vorm in met wat olie. Pak het eerst stuk yufka, neem een beetje een ruim stuk wat ook de randen van de vorm bedekt want zo voorkom je dat straks het mengsel de yufka uitloopt en gaat aanbakken. Verdeel met een kwastje wat eimengsel over de yufka en leg een volgende laag yufka erop waar je ook weer eimengsel op smeert. Maak zo ongeveer drie lagen. 


Op de vierde laag smeer je dun het eimengsel en dan verdeel je de kaas erover heen. Dek weer af met een stuk yufka en smeer er eimengsel op. Zo ga je door tot je ongeveer de helft van het pak yufka hebt gebruikt. Giet het resterende eimengsel bovenop en bestrooi de börek met sesamzaad en/of nigellazaad. Bak de börek in een oven van 170 graden in ongeveer 45 minuten gaar. Als de bovenkant mooi gekleurd is, kun je de börek uit de oven halen. Wil je een zachtere börek, leg dan een grote schaal over je bakvorm heen en laat de börek zo 10 minuten afkoelen. Voor een knapperige bovenkant laat je deze bedekking gewoon weg. 


Bewaren
Börek kun je prima een dagje bewaren (buiten de koelkast). De volgende dag is de börek ook koud heel lekker, leuk om mee te nemen naar het werk. Even opwarmen kan gewoon weer in de oven (niet in de magnetron, dan wordt het heel slap).

20 opmerkingen:

  1. Börek, heerlijk! Dit ga ik zeker eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen, het is echt één van mijn favoriete gerechten dus ik zou het iedereen aanraden!

      Verwijderen
    2. Dit gerecht lijkt heel simpel; ik ga het binnenkort proberen :) Bedankt voor dit gerecht :)

      Verwijderen
    3. Leuk Kaya, ik ben benieuwd of het lukt!

      Verwijderen
  2. Heb het 2 weken geleden voor het eerst geproefd. Kregen een stukje aangeboden door Turkse mensen waar we iets haalden via marktplaats. Wat was dat lekker en ik zou het zo graag zelf proberen..klinkt simpel als ik het zo lees, maar of ik het daadwerkelijk kan..?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is echt heel simpel, ik denk dat iedereen het wel kan maken :-) . Lees het recept twee keer goed door, haal de spullen in huis en probeer het gewoon!

      Verwijderen
  3. Mmm wat een lekkere recepten vind ik hier! Deze klinkt ook al zo goed. Ik vroeg mij af: Ik ben laatst in Istanbul geweest geweest en daar kregen we borek met kaas en spinazie volgens mij. Alleen was deze helemaal zacht (het deeg zeg maar), ook het bovenste laagje- Nou heb ik geen idee hoe dat heet en hoe je dat maakt maar misschien kan jij mij helpen aan een recept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is vermoedelijk su böregi geweest: börek waarbij alle deeglaagjes eerst gekookt worden en daarna gaat het nog in de oven in. Dan is het inderdaad heel zacht. Recept staat nog niet hier op mijn blog maar ik zal mijn best doen het binnenkort een keertje te posten!

      Verwijderen
    2. Oh dat klinkt bekend! Ik zou daar heel graag een recept van hebben, vond het echt heerlijk!

      Verwijderen
    3. Ik ga mijn best voor je doen ;) het zal nog wel eventjes duren maar ik ga ermee aan de slag.

      Verwijderen
  4. Marloes van tastyhealthycooking maakte dit recept voor de foodblogswap van januari 2014: http://tastyhealthycooking.wordpress.com/2014/01/27/borek/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe kan ik de andere helft van de yufka het beste bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het goed afgesloten ongeveer een week in de koelkast bewaren, wil je het langer bewaren dan kun je het beter invriezen (ook weer goed ingepakt zodat het niet uitdroogt).

      Verwijderen
  6. Hallo Eslem,

    Ik heb vandaag dit recept gemaakt en het was heerlijk!

    Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk recept, al 2x gemaakt echt erg lekker en supersimpel! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kan je dit ook met normaal bladerdeeg maken, in supermarkt bij gekoelde afdeling gekocht.alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kan het zijn dat met een gas oven het iets langer in de oven moet. Mijn börek staat nu 45 min op 170 graden in gasoven maar bovenkant is nog wit van kleur :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo.
    Is lekker recept ik doe er alleen nog verse nana is munt bij en boven op sesamzaadjes

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!