zondag 18 augustus 2013

Poğaça (Turkse gevulde broodjes)

Wat is er fijner dan op een regenachtige zondagochtend de keuken in te duiken en heerlijk verse broodjes from scratch te maken? Dat is in ieder geval wat ik vanochtend deed, zodat we bij de lunch heerlijk verse poğaça hadden. Deze zachte broodjes kun je op allerlei manieren vullen. In onderstaand recept gebruik ik een vulling van witte kaas en eentje met olijven, maar je kunt ze ook vullen met geruld gehakt, aardappel of fijngehakte walnoten. Of wat je maar lekker lijkt natuurlijk! Op de pagina 'icleri' (vullingen) vind je een overzicht van vullingen en de bijbehorende recepten.


Deze broodjes zijn heel populair in Turkije als ontbijt, lunch of bij de thee. Het heeft lang geduurd voor ik precies het goede recept had gevonden. Iedereen maakt het net even anders, maar dit recept wat ik van een goede vriendin in Turkije kreeg, doet het hem voor mij. De broodjes worden heel zacht en blijven dat ook na het afkoelen. Uit dit recept haal je ongeveer twee bakblikken (40 stuks) poğaça. Wil je nog luchtigere en zachtere broodjes? Dan kan ik je het recept voor puf puf poğaça aanraden.


Turks recept
Poğaça (Turkse gevulde broodjes)

Benodigheden (voor ongeveer 40 stuks poğaça)
1 waterglas (200 ml) melk, lauwwarm
1 waterglas (200 ml) water
½ waterglas (100 ml) zonnebloemolie
750 gram bloem (of iets meer)
1 eiwit
½ blokje verse gist (of één zakje droge gist)
1,5 theelepel zout
1 theelepel suiker
vulling zoals gewenst
1 eigeel
nigellazaad of sesamzaad

Bereiding
Verbrokkel de gist in de lauwwarme melk en laat het even 'tot leven' komen. Meng alle ingrediënten behalve het meel en voeg het gistmengsel toe. Voeg dan beetje voor beetje het meel toe, tot het deeg niet meer aan je handen plakt, maar nog wel erg soepel is. Bij mij was hier 750 gram meel voor nodig, maar dat kan per meelsoort verschillen. Kneed het deeg goed door en laat het dan afgedekt in een kom ongeveer een uur rijzen op kamertemperatuur. Bereid ondertussen de gewenste vulling(en). Maak de vulling zoals gewenst. Mijn kaasvulling bestond uit een halve plak (100 gram) Turkse witte kaas fijn geprakt met platte peterselie. Voor de andere helft van de broodjes heb ik zwarte en groene olijven, een paar cherrytomaatjes (zonder vruchtvlees) en twee kleine groene pepers fijngesneden en gemengd met wat Italiaanse kruiden.






Als het deeg goed gerezen is, kun je aan de poğaça beginnen. Pak een bolletje deeg ter grootte van een kleine mandarijn en duw deze uit tot een rond lapje. Doe wat vulling (ik houd van veel vulling) in het midden en vouw het lapje deeg dubbel waarbij je de randen goed aandrukt. Leg ze op een bakblik bekleed met bakpapier. Als één bakblik vol is, bestrijk je ze met het eigeel en bestrooi je ze eventueel met nigella- of sesamzaadjes. Zet vervolgens het bakblik onderin de oven en zet de oven op ongeveer 170 graden. Ik verwarm de oven expres niet voor: op deze manier kunnen de poğaça nog een beetje rijzen in de oven die opwarmt voor ze echt gaan bakken. Ondertussen ga je verder met de rest van het deeg. Zijn ook die broodjes klaar om in de oven te gaan, dan schuif je het eerste bakblik van de onderste rij naar het midden van de oven en gaat het 'nieuwe' bakblik onderin.


De poğaça zijn klaar als ze mooi goudbruin van boven zijn en als de onderkant ook licht gekleurd en stevig is. Reken op een half uur tot drie kwartier, een beetje afhankelijk van de grootte en je oven. Als je het eerste bakblik eruit haalt, schuif je het tweede bakblik naar het midden tot deze ook gaar zijn. En weersta de verleiding er meteen een hap van te nemen, want ze zijn gloeiend heet!



Bewaren
Als de poğaça volledig zijn afgekoeld kun je ze in een afgesloten trommel of in een afgesloten plastic zak twee dagen goed bewaren. Wil je ze langer bewaren, dan kun je ze ook goed invriezen. Laat ze dan afgedekt ontdooien en warm ze dan even een minuutje op in de magnetron, dan zijn ze weer net zo lekker als dat ze uit de oven kwamen!





22 opmerkingen:

  1. Leuk! Eet deze wel eens in Istanbul. Ga kijken of ik dit weekend tijd heb om deze te maken!!

    Groetjes
    Els
    heavenlymouth.com / heavenlymouth.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd naar je resultaten Els, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Smaak was goed, alleen t deeg was helemaal niet gerezen! Broodjes waren daarom (denk ik) ook niet goed gegaard in de oven en uiteindelijk te droog (omdat ik ze er langer in had gedaan). Ik denk dat het gelegen heeft aan het rijzen.

    Groetjes
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat gek dat ze niet gerezen zijn! Wat voor gist heb je gebruikt, geen verpakking die al open was? En wat het deeg voor het vormen wel goed gerezen? Het zou zo ongeveer in hoeveelheid moeten verdubbelen voordat je er verder mee kan.

      Verwijderen
  4. Ja vond ik ook gek! Ik had een nieuw blokje verse gist gebruikt. Heb dezelfde dag ook pizzadeeg gemaakt en dat was wel in hoeveelheid toegenomen. Dit deeg dus niet, het was ook erg stug (denk dus doordat het niet heeft gerezen). Vreemd.. de melk was wel handwarm!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me heel lekker die vulling met olijfen eline saglik!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afiyet olsun ;) ik heb die olijvenvulling van een vriendin uit onze köy geleerd deze zomer, is echt een lekkere combi zeker met groene peper en tomaat en kruiden.

      Verwijderen
  6. Ik heb van de week je pogaca gemaakt,ze waren heerlijk!gr elvira

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb afgelopen week het recept geprobeerd, mijn moeder is al bijna 25 jaar bezig om te proberen zachte en luchtige poğaça te maken. Elke keer werden ze toch weer hard of droog... Deze poğaça waren heerlijk! Ze waren heerlijk zacht en luchtig. Een super recept! Wij gebruiken voortaan jou recept om poğaça te maken ;-) Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze zien er uit om te watertanden! Heb alleen nog nooit gebakken, koudwatervrees...
    Dus heb ik een paar vragen. Wat is het verschil tussen verse en droge gist? Maakt het uit in het gebruik? En komt de temperatuur van de melk er heel erg op aan? Verder heb ik een kleine elektrische oven en kan het bakblik alleen in het midden zetten. Is dat erg belangrijk? Help, Eslem! Ik wil ze zo graag maken (en vooral eten ;) )Gr., Florence

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verschil tussen verse en droge gist is vooral de hoeveelheid die je nodig hebt, van droge gist gebruik je minder (er zijn conversietabellen op internet). De temperatuur van de melk is niet heel belangrijk, handwarm is prima. Het bakblik in het midden zou prima moeten zijn. Veel succes!

      Verwijderen
    2. Heb een beetje rondgestruind op het net en ben een belangrijke tip tegengekomen. Gist mag nooit in directe aanraking komen met zout, omdat zout de werking van gist teniet doet. Bedankt voor je reactie, ik ga binnenkort aan de "bak". Florence

      Verwijderen
    3. Ja dat klopt, alhoewel het in dit geval wel meevalt omdat je de gist eerst oplost.

      Verwijderen
  9. Ik was al jaaaaaren op zoek naar dit recept..eindelijk gevonden!! Ik ga ze zo vullen met mijn 2 favorieten... feta peterselie en spinazie...fingers crossed!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt bedankt eslem... ben bang dat ik mezelf obesitas ga eten hieraan hahahahaha ze zijn heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tegenwoordig maak ik ze minimaal eens per maand... ook nog eens op bestelling Hahaha mijn vrienden zijn er gek op! Kan je niet vaak genoeg bedanken...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tegenwoordig maak ik ze minimaal eens per maand... ook nog eens op bestelling Hahaha mijn vrienden zijn er gek op! Kan je niet vaak genoeg bedanken...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zou ik de broodjes ook kunnen vullen met aardappelpuree? Je recepten zijn echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt Eslem, voor de heerlijke recepten. Ik heb vandaag pogaca gemaakt, heel gezin vondt het zalig. 🤲

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!