vrijdag 30 augustus 2013

Çörek otu (nigellazaad)

Wat is het?
Çörek otu wordt in het Nederlands meestal vertaald als 'nigellazaad'. Het zijn dan ook de zaadjes van de nigelle bloem en het wordt onterecht ook weleens aangeduid als 'zwarte komijn', 'zwart sesamzaad' of 'zwart uienzaad'. De zaadjes worden geroosterd en ruiken naar niets, maar hebben een prettige, muskaatnootachtige smaak. 


Nigellazaad wordt al sinds de oudheid gebruikt als geneesmiddel. Abou Hourayra heeft overgeleverd dat Mohammed gezegd zou hebben: "Gebruik habba as-sawda (Arabisch voor nigellazaad), het is een geneesmiddel tegen elke kwaal, behalve de dood". Dit is de reden dat nigellazaad nog steeds populair is in islamitische samenlevingen, met name ook de olie die uit de zaden gewonnen wordt. Ibn Sina (980-1037) beschrijft deze plant als energieleverancier en geschikt tegen vermoeidheid en depressiviteit. Heden ten dage heeft nigellazaad patenten in de USA en Groot-Britannie voor de behandeling van onder meer diabetes, remming van de groei van kankercellen, verbetering van het immuunsysteem en astma. Geneeskrachtige zaadjes, dus! (bron)


Waar koop je het?
Çörek otu is bij elke Turkse supermarkt en Turkse winkel te vinden, en daarnaast ook vaak bij Aziatische toko's. Het wordt zowel in zakjes als potjes verkocht.


Hoe bewaar je het?
Zolang je nigellazaad droog en donker bewaard, kan het jaren mee. Na verloop van tijd wordt de smaak natuurlijk wel iets minder sterk maar het is lang houdbaar.

Wat kun je ermee maken?
In de Turkse keuken wordt nigellazaad voornamelijk gebruik om over brood en deeggerechten te strooien als smaakmaker. Het geeft net dat beetje extra en ik ken eigenlijk niemand die het niét lekker vindt. De smaak combineert goed met peynir, Turkse witte kaas, maar ook door een salade met bijvoorbeeld tonijn of kikkererwten smaakt het prima.

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waar çörek otu in verwerkt wordt:

Içli örgü ekmek (zachte gevulde gevlochten broodjes)
Peynirli börek (Turkse börek gevuld met witte kaas)
Poğaça (Turkse gevulde broodjes)

6 opmerkingen:

  1. Heb gister een zakje gekocht! zo gelijk even proberen over vers gebakken broodjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Eslem, ik heb bij de Star supermarkt een flesje corek otu yagi gekocht. Omer was erg enthousiast dat ik dit gekocht had. Nu las ik dat het erg gezond is (zelfs bij kanker, had ik eerder moeten weten..), maar hoe gebruik ik het in de keuken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij wordt dit niet in de Turkse keuken gebruikt, maar meer als soort alternatief 'medicijn' of gezond middeltje ingenomen. Als ik er op zoek kom ik in ieder geval alleen maar uit op gezondheidssites. Ik heb het zelf ook nog nooit gegeten of gezien.

      Verwijderen
    2. Aha...! Dan had ik dus goed genoeg gezocht. Nigella zaadjes gebruik ik wel al bij het brood bakken. De olie wordt dan een gezond "drankje" bij het ontbijt... Dankjewel weer!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!