zaterdag 2 november 2013

Yumurtalı patates salatası (Turkse aardappelsalade met ei)

Deze Turkse aardappelsalade met gekookt ei is één van de eerste Turkse gerechten die ik 'leerde' maken. Je kunt er dan ook weinig aan verpesten, het smaakt eigenlijk altijd wel lekker. Het lijkt niet op de aardappelsalades die je in Nederland meestal tegenkomt met veel mayonaise, die versie heet in het Turks dan weer Rus salatası (Russische salade, een soort variant op huzarensalade). Die (ook heel lekker overigens) komt een andere keer op mijn blog, voor vandaag de yumurtalı patates salatası.


'Officieel' hoor je voor deze aardappelsalade de aardappels in de schil te laten koken, de schil eraf te halen en in blokjes te snijden. Omdat ik dit erg omslachtig vind (aardappels in zijn geheel koken duurt lang en voordat de aardappels koud genoeg zijn om de schil eraf te halen ben je zo weer een kwartier verder) én omdat ik het qua smaak weinig verschil vind maken, doe ik makkelijk: ik schil de aardappels, snijd ze in blokjes en kook ze dan. Dan zijn ze zo gaar en ook al gesneden. Ik vis de aardappelblokjes met een schuimspaan uit het kokende water als ze klaar zijn en dan kunnen de eieren erin, dat scheelt weer een keertje water aan de kook laten komen. En ondertussen snijd ik de rest van de ingrediënten en dan is deze salade klaar voor je het weet!


Voor we bij het recept komen een klein verzoekje. Ik doe mee met de contest 'beste foodblog van 2013'. Ik maak tegenover alle 'zwaargewichten' in de foodblogwereld niet zo heel veel kans maar omdat ik aan het einde van de wedstrijd ook alle beoordelingen van mijn blog te zien krijg én een beoordeling van een 'professionele' jury vind ik het toch wel leuk om mee te doen. Wie het leuk vind kan mijn blog voor deze contest beoordelen door het beantwoorden van een paar vragen over Mijn mixed kitchen.

Recept
Yumurtalı patates salatası (Turkse aardappelsalade met ei)

Benodigdheden (voor twee personen)
4 middelgrote aardappels
3 eieren
3 bosuitjes
1 ui
2 groene pepers
handvol platte peterselie
olijfolie
halve citroen
1 eetlepel nar ekşisi
zout, peper, pul biber, sumak, munt, dille

Bereiding
Schil de aardappels, snijd ze in blokjes en kook ze gaar. Als de aardappelblokjes gaar zijn, schep je ze met een schuimspaan uit de pan en leg er dan de eieren in die hard gekookt moeten worden (een minuut of 10). Snij ondertussen de groene pepers, de bosui, de ui en de peterselie fijn. 


Als de eieren gaar zijn, pel je die en snij je ze in blokjes. Vervolgens meng je de aardappel, eieren en groenten met elkaar. Voeg eerst de olijfolie, het sap van een halve citroen en een eetlepel nar ekşisi toe en roer goed door (het geheel mag niet te droog blijven). Voeg vervolgens alle droge kruiden toe. Goed proeven, het is nogal persoonlijk wat je lekker vind, ik ben altijd een beetje voorzichtig met de pul biber omdat het anders niet zo familievriendelijk is. De aardappelsalade wordt het lekkerst als je de smaken nog een paar uur laten intrekken. Nog even proeven en eventueel nog wat citroensap of zout toevoegen voordat je hem op tafel zet.


Bewaren
Aardappelsalade die over is kun je prima in een afgesloten bakje in de koelkast bewaren. Ik gebruik een restje weleens als basis van een maaltijdsalade, met bijvoorbeeld wat tonijn uit blik en augurk erdoor.


4 opmerkingen:

  1. Klinkt erg lekker! Net iets anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, is zeker net even anders dan een 'Nederlandse' aardappelsalade :)

      Verwijderen
  2. Eindelijk een blog gevonden met duidelijke lekkere recepten! Turkse keuken is mijn favoriet dus met jouw recepten kan ik er wel even tegenaan hahah. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat kan je zeker aan de slag, haha! Leuk, ik ben benieuwd wat je van mijn recepten vindt!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!