zondag 26 juli 2015

Yeşil salata (Turkse salade met groene kruiden)

Gekookte bloemkool, worteltjes, broccoli zul je bij ons in huis niet snel op tafel zien staan. Ik ben geen fan van gekookte groenten. Voor doperwtjes wil ik nog wel een uitzondering maken maar verder? Liever rauw of geroerbakt. De meeste dagen van de week staat er bij ons een salade op tafel. Zeker nu er uit ons mini-groententuintje steeds meer te oogsten valt, loop ik het liefste gewoon aan het einde van de dag de tuin in om te zien waar ik die avond een salade mee kan maken. Yeşil salata (Turkse salade met groene kruiden) is een ideale manier om allerlei (restjes) groene kruiden in een salade te verwerken. Ontzettend gezond en vooral heel erg smaakvol!


Welke kruiden je precies gebruikt in deze groene kruidensalade, is aan jezelf. Ikzelf houd bijvoorbeeld niet van verse munt in een salade (voor mijn gevoel overheerst de mintsmaak dan alles) maar voeg het gerust toe als je het lekker vind. Ook de wat meer 'uitgesproken' slasoorten zoals zuring en rucola passen heel goed in een yeşil salata (Turkse salade met groene kruiden). Vergeet in ieder geval niet de tomaatjes en de bosui, want die zorgen voor net even wat afwisseling en frisheid in de salade.


Turks recept
Yeşil salata (Turkse salade met groene kruiden)

Benodigdheden (voor twee personen)

naar keuze: platte peterselie, dille, rucola/raketsla, tuinkers, munt, basilicum, zuring etc
3 tomaatjes
3 bosuitjes
citroen
olijfolie
zout


Bereiding
Snij alle ingrediënten fijn, meng ze met elkaar en breng op smaak met olijfolie, citroensap en zout. Zo simpel kan het zijn!




Bewaren
Net als andere salades kun je yeşil salata (Turkse salade met groene kruiden) het beste binnen een paar uur opeten.




2 opmerkingen:

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!