maandag 9 maart 2015

Pırasa mücveri (Turkse preikoekjes)

Ondanks dat wij absoluut geen vegetariërs zijn, eten wij regelmatig een dag geen vlees. Zeker twee keer in de week staat er bij ons geen vlees op tafel: nergens voor nodig, er zijn zoveel lekkere maaltijden zonder vlees! Pırasa mücveri (Turkse preikoekjes) zijn een prima gerecht voor een vegetarisch dagje. Bij deze preikoekjes mis je het vlees absoluut niet. Zeker als je ze serveert met een lekker frisse yoghurtdip en rode bulgurrijst, zoals ik deed, is het echt een volwaardige maaltijd. 


Pırasa mücveri (Turkse preikoekjes) zet je heel snel op tafel en zijn ook een goede manier om bij kinderen wat extra groenten naar binnen te krijgen (ik spreek uit ervaring :) ). Laat vooral de verse kruiden niet weg: juist dankzij de peterselie en dille hebben deze preikoekjes een heerlijk frisse smaak en zijn ze niet te zwaar.


Turks recept
Pırasa mücveri (Turkse preikoekjes)

Benodigdheden
2 stelen prei
2 eieren
8 eetlepels bloem
1 handvol verse platte peterselie en dille
zout, peper, pul biber


Bereiding
Maak de prei schoon en hak hem samen met de verse kruiden fijn in de keukenmachine (of snij hem heel fijn). Meng het met de eieren, bloem en droge kruiden. Het mengsel mag zeker niet te nat zijn, dus voeg eventueel nog wat extra bloem toe. 


Verhit in een koekenpan een laagje olie van ongeveer een centimeter. Als de olie heet genoeg is (een stukje brood erin moet meteen gaan bruisen) laat je telkens eetlepels van het preimengsel (voorzichtig!!) in de olie 'vallen'. Bak tot ze goudbruin zijn aan één kant, draai dan om en bak ook de andere kant goudbruin. Laat ze even uitlekken op keukenpapier.


Bewaren
Pırasa mücveri (Turkse preikoekjes) kun je een dag bewaren in de koelkast: de volgende dag smaken ze na even opwarmen in de oven weer prima.




8 opmerkingen:

  1. Mmm, klinkt heerlijk en vast heel makkelijk om te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een heerlijk hapje, heb ik opgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn zoon van 10 die alleen maar spinazie, bloemkool en sla lust heeft een aantal broodjes gevuld met de preikoekjes. Zelf vond ik het ook heerlijk. Leuk om zo te bakken vanuit de lepel in de pan. Ik dacht dat gaat nooit lukken, maar was heel gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een lekker en eenvoudig recept. Mooie foto's en een duidelijke uitleg. Ik ga dit zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo, is het mogelijk om ze ( al gebakken) in te vriezen? En hoe dan weer ont
    dooien/ opwarmen?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!