vrijdag 6 maart 2015

Donkere fudgy brownies (zonder chocola!)

Als je net zo'n chocoholic bent als ik, herken je de volgende situatie vast. Het is begin van de avond, het huis is opgeruimd, de kinderen slapen, je wil even ontspannen met een heerlijke kop thee en...chocola. Oh nee! Nergens chocola te vinden, zelfs geen eigenlijk-niet-zo-lekker-maar-het-is-chocola-dus-vooruit reepje van de kinderen. Wat nu? Bak een brownie, zonder chocola, maar wel met een diepe, intense chocoladesmaak, en ook nog eens heerlijk 'moist', fudgy en sticky (sorry, hier bestaan geen smakelijke Nederlandse vertalingen voor), zoals een goede brownie hoort te zijn! Bijkomend voordeel: je hebt maar weinig ingredienten nodig én de bereidingswijze is ook nog eens ubersimpel. Maar belangrijkste: aan je chocoladebehoefte van die dag wordt meer dan voldaan. Een heerlijke fudgy brownie met diepe chocoladesmaak, en dat zonder chocola!


De recepten die ik ken voor lekkere brownies zijn altijd met chocola. Maar goed, laatst had ik dus echt niets in huis en toen liep ik tegen dit recept voor brownies zonder chocola aan. Het recept is van Donna Hay, dus ik durfde de uitdaging wel aan. En wauw...dit was echt een geweldige brownie. Je mist de chocola echt niet! Gebruik wel cacaopoeder van goede kwaliteit. Ik vind zelf het cacaopoeder van de Lidl het lekkerst, daar krijg ik een meer diepe chocoladesmaak uit dan van de 'bekende' merken (nee, niet gesponsord, gewoon een goede tip). Helaas hebben ze het niet standaard in het assortiment maar ik sla altijd een paar pakken in als het er weer is. Ik gebruikte mijn browniebakblik van 20x30 cm, maar met het 'voorgeschreven' vierkante bakblik van 20x20 zou de brownie nog net ietsje hoger worden.



Recept
Donkere brownies (zonder chocola!)

Benodigdheden (voor één browiebakblik)
150 gram roomboter
275 gram witte of lichte basterdsuiker
75 gram cacaopoeder (van goede kwaliteit)
75 gram bloem
3 eieren
1 zakje vanillesuiker
1 snufje zout


Bereiding
Doe de boter, suiker, cacaopoeder en vanillesuiker in een pannetje. Laat dit op een niet al te hoog vuur verwarmen. Blijf roeren tot de boter gesmolten is en het een donkerbruine goed gemengde massa is. Weeg de bloem met zout af in een andere kom. Giet het warme botermengsel erbij en roer even door. Voeg dan ook de drie eieren toe en roer snel door. 


Giet het beslag in je brownievorm (even bekleden met bakpapier voorkomt plakkende brownies straks) en zet het in de oven op 160 graden. Gebruik je een bakvorm van 20x30 zoals ik, dan is je brownie na ongeveer 25 minuten gaar (de brownie moet nét stevig aanvoelen). Gebruik je een kleiner vierkant bakblik, dan heeft hij 5 tot 10 minuten extra nodig. Laat de brownie helemaal afkoelen voor je hem serveert.


Bewaren
Donkere fudgy brownies kun je zeker vier dagen bewaren. Als je dat volhoudt natuurlijk...



25 opmerkingen:

  1. Jumm een goede om te onthouden voor de chocoloze momenten (al heb ik die niet vaak :p)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja je zal er maar een hebben, is dit een goede redding :D

      Verwijderen
  2. Eslem, waarom plaats je dit haha. Dit moet ook uitgeprobeerd gaan worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry Jorien haha. Doen als er veel gasten komen, dan kun je lekker veel uitdelen ;)

      Verwijderen
  3. Een paar maanden geleden heb ik een dergelijk recept gemaakt. Ook zonder chocola, maar met cacaopoeder. Geweldige smaak en je mist de chocola totaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he, het verbaasde mij echt! Maar het kan dus wel :)

      Verwijderen
  4. Lekker inderdaad, brownies zijn altijd goed. Maar cacaopoeder is toch ook gewoon chocola? Zij het in de meest pure vorm. Guilty pleasure: Bij gebrek aan chocoladerepen wil ik nog wel eens een papje maken van cacao met wat warme melk en suiker. Ontdekt toen ik een keer warme chocolademelk maakte en tijdens het wachten tot de melk warm was niet langer kon wachten en het (zoals mijn moeder me geleerd heeft) papje wat je van de cacaopoeder en suiker en beetje lauwe melk moet maken voor je de rest van de melk toevoegt, begon op te lepelen :D. Erg geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cacaopoeder is één van de ingrediënten van chocola :) dus niet echt chocola. Maar het heeft natuurlijk wel veel met elkaar te maken, daar heb je gelijk in. Dat papje moet ik ook maar eens proberen, haha!

      Verwijderen
  5. Mmmhhh... vandaag gemaakt. Makkelijk en snel en de eerste, nog warme hap brownie was tongstrelend! Yum, Yum!
    Ik heb 50 g minder suiker genomen en vind de brownies nog zoet zat!
    Dank je voor dit makkelijke recept!
    Gr,
    Layla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen! Hij zal inderdaad ook best wel met wat minder suiker toekunnen :)

      Verwijderen
  6. Ik zocht vandaag een brownie recept zonder chocolade en kwam op je blog terecht. Pas nadat ik klaar was kwam ik erachter dat ik al eerder recepten van jouw blog heb uitgeprobeerd zoals de lahmacun en simit :) anyway mijn Turkse partner zag een paar dagen geleden een brownie met frambozen bij Masterchef en vroeg of ik dat kan maken. Vandaag heb ik dus de brownie gemaakt met frambozen als topping. Het is heeerlijk!! Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kun je ook gewoon kristalsuiker gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het recept zal niet mislukken maar ze worden waarschijnlijk wel iets minder 'fudgy'

      Verwijderen
  8. Reacties
    1. Dat is toch hetzelfde als roomboter? In dat geval, ja dus.

      Verwijderen
  9. HEMELS! Van de middag gebakken als smoes.... wat lekkers voor bij de thee in de avond. Hij heeft de thee gehaald van deze avond, maar morgen moet ik toch echt of wat kopen of een nieuwe maken haha. Alles op ��

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is de aller lekkerste brownie die ik ooit op heb gemaakt heb enz. Heerlijk maak deze altijd als ik brownies maak 😍

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kun je in dit recept ook zelfgemaakte caramel doen? Lijkt me heerlijkk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kan ik hier ook stukjes oreokoekjes of nootjes aan toevoegen?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hij staat in de oven.....heb zelf de mix kom uit gelepeld.....mwoeha! Zalig...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb je recept vandaag geprobeerd en de stapjes perfect gevolgd en is mislukt bij mij, nog geheel niet gebakken binnenin, terwijl ik ze nog langer in de oven heb laten zitten 😥

    BeantwoordenVerwijderen
  15. zo lekker!
    ik heb ze ondertussen al een stuk of 5x gemaakt.
    en altijd gelukt!
    ik bak ze in een cupcake vorm en dat werkt echt perfect.
    ik gebruik iets minder suiker anders vind ik ze iets te zoet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik gebruik dit recept al jaren, met de nodige toevoegingen (sinasappelschil, walnoten, een flinke borrel koffielikeur of Likör 43, caramel) Ze mislukken nooit en je scoort er iedere keer punten mee. Een gegarandeerd succes!
    Ik noem het "de ultieme chocokick voor echte chocolisten!"

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!