zondag 22 februari 2015

Ispanaklı kek (Turkse cake met spinazie)

Het uitproberen van deze Turkse spinaziecake stond al heel lang op mijn verlanglijstje. In Turkse kringen is cake bakken sowieso aan de orde van de dag, het wordt vaak geserveerd als ontbijt en wordt niet als gebak gezien, maar gewoon als een soort van brood (het is gezond, er zitten tenslotte eieren in! - vaak genoeg gehoord...). Tsja, van deze ıspanaklı kek (Turkse cake met spinazie) kun je in ieder geval zeggen dat je een deel van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten binnenkrijgt. Het grappige? De cake smaakt niet naar spinazie (net zoals worteltaart niet naar worteltjes smaakt) maar is wel heerlijk zacht en combineert het goed met het frisse laagje roomvulling.


Voor het maken van deze cake met spinazie gebruikte ik diepvriesspinazie: goedkoper, al gewassen en geslonken en net zo goed. Wil je toch verse spinazie gebruiken, neem dan ongeveer 400-500 gram verse spinazie, was het goed en roerbak het tot het geslonken is. Deze cake past prima in een springvorm van 26 cm, maar omdat ik liever een rechthoekige cake wilde maken, gebruikte ik een ovenschaal. Veel Turkse spinaziecakes hebben enorme lagen slagroom erop en ertussen. Ik houd daar zelf absoluut niet van en heb het dus bij twee dunne laagjes gehouden, waarbij de slagroom ook nog eens frisser wordt door de roomkaas die erdoor gaat. Erg lekker in combinatie met deze groene cake! Wil je toch wat dikkere lagen? Verdubbel dan het recept van de crème hieronder. 




Turks recept
Ispanaklı kek (Turkse cake met spinazie)

Benodigdheden (voor één springvorm 26 cm of gelijkwaardige bakvorm)
Voor het beslag
250 gram diepvriesspinazie (niet a la crème, gewoon gehakte spinazie!)
250 gram bloem
200 gram suiker
150 gram zonnebloemolie
3 eieren
1 eetlepel citroensap
1 zakje vanillesuiker
1 zakje bakpoeder
1 snufje zout

Voor de roomvulling
1 pakje (200 ml) slagroom
50 gram roomkaas
1 zakje vanillesuiker
1 zakje klopfix
1 eetlepel kristalsuiker


Bereiding
Zorg dat de spinazie ontdooid is. Bekleed je bakvorm met bakpapier (eerst de bakvorm invetten met boter, dan blijft het bakpapier goed plakken). Giet de olie bij de spinazie en pureer het samen fijn met de staafmixer. Doe de eieren met de suiker en vanillesuiker in een kom en mix het tot het mengsel licht van kleur en luchtig is (ongeveer 10 minuten). Voeg daarna, terwijl de mixer blijft draaien, het spinaziemengsel en het citroensap toe. Mix even goed door en voeg dan ook de bloem, het bakpoeder en het zout toe. Giet het beslag in de vorm en zet het in de oven op 180 graden. 


De cake heeft ongeveer 45 minuten nodig om gaar te worden: prik met een mes of sateprikker in het midden om te kijken die er droog uitkomt: zo ja, dan is de cake gaar. Zet de cake opzij om af te koelen. Ondertussen gaan we de vulling maken: klop de slagroom stijf met het zakje vanillesuiker, zakje klopfix en de eetlepel suiker. Wanneer de slagroom stijf is, voeg je er de roomkaas (50 gram = twee eetlepels) aan toe en klop je dit nog even kort door. 


De cake zal tijdens het bakken iets bol worden: snij met een (kartel)mes het bovenste, bolle stukje van de cake af en verkruimel dit in een apart bakje. Snij vervolgens de cake in de lengte doormidden. Klap de cake open en besmeer de onderste helft met (iets minder dan) de helft van de room. De room netjes uitsmeren gaat het makkelijkste met een paletmes, maar heb je dat niet (zoals ik...) gebruik dan een groot mes. Leg de bovenste helft op de onderste helft en besmeer de bovenkant en de zijkanten met de resterende crème. Strooi vervolgens de cakekruimels over de bovenkant heen. Laat de cake minimaal twee uur in de koelkast opstijven voor je hem aansnijdt. Afiyet olsun!


Bewaren
Ispanaklı kek (Turkse cake met spinazie) bewaar je vanwege de roomvulling in de koelkast. Je kan de spinaziecake een dag of vier bewaren.



15 opmerkingen:

  1. dit gebak staat ook al heel lang op mijn lijst maar op de 1 of andere manier komt het er maar niet van... ik ga gauw jouw recept eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Het was echt een lekkere cake. Ook leuk om voor gasten een groene cake neer te zetten haha.

      Verwijderen
  2. Hoi! We waren zo nieuwsgierig dat we de cake vandaag meteen hebben gebakken.
    Door je goede beschrijving was het makkelijk en mijn zoon van 10 heeft 'm grootstendeels alleen gebakken.
    Het erafhalen van de bovenste laag en het delen is wel lastig en we hebben best wat 'afval' geproduceert.
    Maar de rest werd in mooie stukjes gesneden - net zoals op jouw foto's- en snel veroberd :-)
    Birgit Layla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Ja het is soms een beetje geknoei maar goed om te horen dat het eindresultaat mooi én lekker was :)

      Verwijderen
  3. Aangezien ik in Rotterdam ben opgegroeid, ben ik bekend met veel lekkers dat ik altijd in die Turkse bakkers en eettentjes kon ontdekken. De geheimen van de Turkse kookkunst zijn mij echter nog onbekend en ik vond het geweldig om op jouw pagina het recept te vinden voor zo'n groene cake! Gisteren de cake gebakken en het smaakt echt heerlijk. Ik vind het altijd leuk om qua koken nieuwe dingen uit te proberen en ik weet nu al dat jouw website me heel veel lekkers zal brengen. Dankjewel daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lief berichtje! Dank je wel en ik hoop dat je nog veel lekkere Turkse gerechten gaat maken :)

      Verwijderen
  4. Dit lijkt me heerlijk, ga ik vandaag maken. Vraagje: kan deze cake ook in de vriezer worden bewaard denk je? Elke zondag bak ik iets van jouw blog, en tot nu toe is alles een succes, ben zo blij dat je dit allemaal deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat denk ik wel. Zonder de roomvulling sowieso! En wat leuk dat je elke zondag iets van mijn blog bakt!

      Verwijderen
  5. Kheb t recept gevolgd maar mijn beslag was beton �� wat heb ik mis kunnen doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou als je beslag beton was, heb je toch niet helemaal het recept gevolgd :) misschien de olie of de eieren vergeten?

      Verwijderen
  6. Heb een vraagje, spinazie weeg je het na het ontdooien en uitgelekt of eeeg je gewoon 250g bevroren spinazie? Is niet duidelijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon bevroren, een pakje van 250 gram dus (of de helft van een pak van 500 gram)

      Verwijderen
  7. Een heerlijke cake en elke keer weer zo grappig hoe mensen op de groene kleur reageren! Ik laat ze altijd raden wat de cake groen maakt. Bijna niemand denkt aan spinazie.
    Eerlijk gezegd doe ik alle ingrediënten in een keer in een kom (behalve de bloem en bakpoeder) en mix het geheel met de staafmixer niet meer dan 1 minuut. Dan de bloem en bakpoeder er voorzichtig doorroeren en klaar! (Ik ben erg van het gemak ;))
    De cake wordt prima!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!