vrijdag 3 oktober 2014

Balparmak tatlısı (Turkse zoete hapjes)

Alhoewel je bij Kurban bayram (Offerfeest, Eid al-Adha) morgen natuurlijk in eerste instantie denkt aan het eten van vlees, komt er ook altijd veel zoetigheid bij kijken deze dagen. Deze balparmak tatlısı (Turkse zoete hapjes) maakte ik onlangs voor het eerst en zijn echt een perfecte zoetigheid voor als je bezoek verwacht of gewoon lekker zelf wil genieten van deze tatlı! Letterlijk betekent 'balparmak' honingvinger. Die vinger zit hem natuurlijk in de vorm, maar de honing? Die komt er niet bij kijken gek genoeg. Ik blij, want ik houd niet zo van de smaak van honing, haha. En deze Turkse zoetigheid was echt enorm lekker. Helemaal niet overdreven zoet en ook niet verdronken in siroop: een heerlijk licht hapje voor bij de thee. 


Het recept van balparmak tatlısı (Turkse zoete hapjes) komt van de onvolprezen Cahide Sultan. Ik maakte ze voor een feestje: deze schaal was als eerste leeg én ik kreeg van diverse kanten de vraag welk recept ik had gebruikt. Succes dus! Het fijne aan deze tatlı is echt dat het zo makkelijk en snel klaar is. Maak het vanavond in een uurtje en morgenochtend kun je het aan je bezoek serveren!



Turks recept
Balparmak tatlısı (Turkse zoete hapjes) 

Benodigdheden
Voor het deeg
3 waterglazen (350 gram) bloem
2 eieren
125 gram roomboter
½ Turks theeglaasje (50 ml) zonnebloemolie
4 eetlepels (20 gram) poedersuiker
1 theelepel baking soda (of een half zakje bakpoeder)
1 snufje zout
1 flinke hand griesmeel

Voor de siroop
2 waterglazen (360 gram) suiker
3 waterglazen (600 ml) water
½ citroen


Bereiding
Allereerst maak je de siroop klaar. Breng het waterm et de suiker en het citroensap uit de halve citroen aan de kook en laat het (zonder deksel) 20 minuten rustig doorpruttelen. Zet het vervolgens opzij om te laten afkoelen tot het lauwwarm is. Ondertussen beginnen we het met deeg. Mix de zachte roomboter met de olie, suiker en ei. Dit wordt eerst een vreemd korrelig mengseltje maar op een gegeven moment komt het samen en wordt het een bijna witte heel romige creme. Meng er daarna met de hand het zout, de baking soda en het meel doorheen. Het moet een heel zacht deeg worden maar het mag niet aan je werkblad plakken: voeg eventueel wat meer meel toe, tot het niet meer plakt. 


Strooi een laagje griesmeel in een diep bord. Vorm langwerpige 'vingers' van het deeg en rol ze door het griesmeel. Leg ze op een bakplaat die met bakpapier bekleed is. Bak ze vervolgens in een oven op 180 graden tot ze zowel aan de boven- als onderkant mooi lichtbruin gekleurd zijn, dat duurt ongeveer een half uurtje. Leg ze in een diepe schaal. Laat ze even vijf minuten afkoelen en giet er dan de lauwwarme siroop overheen. Laat ze nu minimaal 2 uur staan: hoe langer, hoe lekkerder!


Bewaren
Balparmak tatlısı (Turkse zoete hapjes) bewaar je afgesloten in de koelkast. Ze blijven zeker een dag of vier goed.


8 opmerkingen:

  1. Iyi bayramlar! Dit recept ga ik vanavond eens proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sizede iyi bayramlar! Leuk, ben benieuwd wat je ervan vindt!

      Verwijderen
  2. Bedankt voor dit recept heb ze vandaag gemaakt voor het bezoek en ze waren zeer geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor dit recept! Ik heb de koekjes nu in de siroop liggen. Moet ik , als ik de koekjes wil bewaren, de koekjes in de siroop laten liggen? Of worden de koekjes dan te zacht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het beste kun je ze wel in de siroop bewaren. Ze worden wel ietsje zachter maar na een bepaald moment nemen ze geen vocht meer op dus te zacht worden ze niet.

      Verwijderen
  4. Deze koekjes zijn echt super lekker en perfect voor bij de koffie/thee.
    Ik ben wel een zoetekauw,maar dat extreem zoete en natte van de Turkse siroop is niet aan mijn besteed. Daarom heb ik maar 200g suiker en 400ml water voor de siroop gebruikt en dat werkte prima!
    Als je de siroop eetlepel voor eetleper over de koekjes verdeeld ( zo'n vier keer), nemen ze alle vocht meteen op en worden echt perfect.
    De tweede keer deed ik nog zo'n 50g Kokos erbij, ook lekker, en gebruikte geen griesmeel.
    Gr,
    Layla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tips, dat zijn leuke variaties inderdaad!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!