woensdag 10 september 2014

Appel/bramen crumblecake

Bramen lenen zich perfect om in te vriezen. Mijn moeder heeft een paar mooie bramenstruiken in haar tuin staan en dankzij de opbrengst van die struiken had ik nog een zak bramen in de diepvries liggen. Lekker om door de yoghurt te roeren of een bramensausje van te maken...maar ik wilde er liever iets mee bakken. Deze appel/bramen crumblecake is een geweldig recept om bramen of ander zomerfruit in een cake-achtig gebak te verwerken. En wat een heerlijke combinaties! Eerst een luchtige, zachte cakebodem, dan de frisse zachte bramen gecombineerd met zoete appel en dan een crunchy bovenlaagje met een fris accentje van de citroenschil....De moeite meer dan waard, deze appel/bramen crumblecake!


Het recept van deze appel/bramen crumblecake komt van de website van BBC GoodFood, ik heb er wat kleine dingen aan veranderd. Natuurlijk kun je de bramen in deze cake vervangen door ander zacht zomerfruit: frambozen, bessen, aardbeien, het wordt ongetwijfeld allemaal heel erg lekker. Bevroren fruit hoef je niet van tevoren te ontdooien, gewoon bevroren en al erin. In het recept van deze appel/bramen cake wordt zelfrijzend bakmeel gebruikt: heb je dit niet in huis dan kun je dit ook heel goed zelf 'maken' door wat bakpoeder aan je bloem toe te voegen (de verhouding is 8 gram bakpoeder op 500 gram bloem).


Recept
Appel/bramen crumblecake

Benodigdheden (voor één cake)
Voor de cakelaag
100 gram roomboter
280 gram zelfrijzend bakmeel
175 gram lichtbruine kristalsuiker
125 ml melk
1 ei
1 snufje zout

Voor de fruitvulling
1 (grote) appel
250 gram bramen

Voor de crumble
50 gram (koude) roomboter
85 gram zelfrijzend bakmeel
100 gram lichtbruine basterdsuiker
1 citroen (je gebruikt alleen de schil)
1 snufje zout


Bereiding
Snij de appel in kleine stukjes (ik heb hem niet geschild, geeft een beetje kleur aan de cake), doe ze in een schaaltje en zet deze een minuut of 3 op hoog vermogen in de magnetron tot de stukjes zacht zijn. (Heb je geen magnetron, dan zet je de appelstukjes in een pannetje even op het vuur met een klein scheutje water, paar minuten koken te ze zacht zijn.) Zet de appel opzij om af te koelen. Maak vervolgens de crumblelaag: was de citroen grondig en rasp vervolgens de schil. Meng dit met de koude boter, bloem en suiker. Wrijf dit mengsel door je vingers tot er een kruimelige substantie ontstaat: je kruimeldeeg. Zet dit even op zij.


Zet voor de cakelaag de roomboter even  in de magnetron tot hij zacht is. Mix de roomboter met de suiker tot het een mooi romig beslagje is. Voeg dan het ei tot en mix tot het ei helemaal is opgenomen. Mix er vervolgens de bloem, het zout en de melk doorheen. Je krijgt nu een mooi romig beslag. Bekleed je bakvorm (ik gebruikte mijn rechthoekige brownievorm, 20x30) met bakpapier ('plak' het vast met een beetje roomboter) en giet het cakebeslag erin. Verdeel er de appelstukjes en de bramen overheen. 


Strooi hier vervolgens het kruimeldeeg overheen. Zet de crumblecake nu in de oven op 180 graden en bak hem tot de bovenlaag mooi goudbruin is en een satéprikker of mespunt er min of meer schoon uitkomt (door het fruit zal het altijd een beetje nattig blijven). Dat duurde bij mij ongeveer 50 minuten. Laat de cake minstens een uur afkoelen voor het aansnijden, anders is de kans groot dat hij tijdens het aansnijden uit elkaar valt.


Bewaren
Deze appel/bramen crumblecake kun je eenmaal afgekoeld en goed ingepakt in aluminiumfolie zo'n vier dagen bewaren. 


8 opmerkingen:

  1. lekker recept! ik maakte dit gisteren voor een familiedag en de schaal was als eerste leeg. heb hem wel een stuk minder zoet gemaakt. Gebruikte wel veel meer appel, dus ik was even bang dat hij uit elkaar ging vallen, maar dat ging gelukkig goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Eslem voor deze heerlijke recept. Ik heb deze cake nu al 2 keer gemaakt: heerlijk was het. Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel lekker! Hier ook meer appel en minder suiker maar was heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb hem vandaag gemaakt daar ik op zoek was naar een recept met bramen die ik uit eigen tuin heb. Het was makkelijke en lekker, ik heb ook nog een paar fijngemaakte walnoten door de kruimellaag gedaan. Ik ga hem zeker nog een keer maken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag voor de 2de keer jouw recept gemaakt en opnieuw weer makkelijk en lekker!! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!