vrijdag 8 augustus 2014

Oreo brownies

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar brownies vind ik één van de lekkerste dingen om te bakken. Veel chocola en lekker 'moist' van binnen....yum yum yum. En ja, als je zoiets lekkers dan nog combineert met Oreo's, dan moet het haast wel perfect zijn. En dat waren deze brownies. Ik maakte ze in de ramadan om na de iftar iets zoets te kunnen eten en verheugde me elke dag weer op een stukje van deze overheerlijke Oreo brownies. Superzacht, heel veel chocola en heerlijke Oreo's...


Deze Oreo brownies had ik jaren geleden al een keer eerder gemaakt. Ik was het recept ondertussen kwijtgeraakt, maar toen ik ging googelen naar een geschikt recept kwam ik dat recept van jaren geleden weer tegen, echt grappig! Zoals het een goed brownie-recept betaamt gaat hier weinig bloem en veel chocola in. Met een paar kleine aanpassingen is dit wat mij betreft echt het perfecte Oreo brownies recept. En ook voor deze brownies geldt: niet meteen opeten als ze uit de oven komen, hoe verleidelijk ook...de volgende dag (en de dag daarna, en daarna...) zijn alle smaken ingetrokken en smaakt de brownie pas echt hoe hij hoort te smaken. 


Recept
Oreo brownies

Benodigdheden (voor één brownievorm)
165 gram roomboter
200 gram pure chocolade, fijngehakt
3 eieren
2 eidooiers
165 gram lichte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
2 eetlepels bloem
1 eetlepel cacao
snufje zout
1 pakje (154 gram) Oreo's


Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 °C. Bekleed de brownievorm met bakpapier (vet hem eerst licht in zodat het bakpapier blijft plakken). Doe de boter en de chocola in stukjes in een kom en laat dit in de magnetron smelten (elke 30 seconden even omroeren). Heb je geen magnetron, dan kun je ook de boter in een pannetje laten smelten en de chocola erdoorheen roeren. Klop ondertussen de eieren en eidooiers  op met de mixer tot je duidelijk ziet dat het mengsel lichter van kleur is geworden en voeg dan al kloppend de suiker en vanillesuiker toe. Voeg vervolgens het chocolade/botermengsel, de bloem, cacao en zout toe. Meng dit voorzichtig door elkaar met een spatel net totdat het gemengd is. 


Breek de helft van de koekjes in 4 stukjes en leg ze in de brownievorm. Giet het beslag eroverheen. Breek de andere Oreo's in stukjes, leg ze op het beslag en druk de stukjes licht in het mengsel. Schuif de bakvorm in de oven. De brownies zijn ongeveer na 25 minuten goed: hou ze goed in de gaten, want als ze te lang in de oven staan worden ze droog. De randen moeten stevig zijn maar het midden mag nog wel 'wobbelen', dat komt vanzelf goed na het afkoelen. Deze oreo brownie is echt het allerlekkerst als hij helemaal is afgekoeld, liefst de volgende dag pas. Dus probeer je te beheersen...


Bewaren
Oreo brownies kun je eenmaal afgekoeld goed afgesloten prima een aantal dagen bewaren.


9 opmerkingen:

  1. Ik heb gisteren deze Oreo brownies gemaakt & wat is het lekker :)!
    Gemakkelijk recept om te maken!
    Dit zal ik vaker klaar maken echt heerlijk!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben deze nu voor de 2e keer aan het maken. Deze brownie is echt perfect! Zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb vandaag deze oreo brownies gemaakt. Ik heb geduldig een paar uur gewacht na het bakken met proeven. Inmiddels geproefd en o wat lekker! Ben benieuwd of ze morgen nog lekkerder zijn. Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Umm Abdurrahmaan26 mei 2016 om 23:14

    Lekkerste brownie die ik ooit heb gegeten! Ik maak het minstens 1 keer per week nu, zo verslavend haha. Bedankt! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi ik had een vraag je voor hoeveel persoon is dit?

    kan je ook een staafmixer gebruiken?

    xx bedankt alvast

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!