zondag 17 augustus 2014

Aardappelsalade met gerookte zalm, komkommer en dille

Niet alleen ik maar ook mijn moeder en mijn zusje zijn gek op gerookte zalm. Een paar jaar geleden aten we met z'n drieen en ik zou voor het eten zorgen. Op internet kwam ik deze maaltijdsalade van aardappel met gerookte zalm, komkommer en dille tegen. En dat bleek een groot succes! Ik heb er in de loop van de jaren het één en ander bij aangepast maar dit is echt een geweldig recept, zeker als de nieuwe aardappels er zijn, zoals nu. Een heerlijk lichte salade met zachte aardappels, frisse komkommer en augurk en natuurlijk de dille die perfect combineert met de zachte smaak van de gerookte zalm. 


Deze aardappelsalade met gerookte zalm, komkommer en dille is makkelijk om te maken en ook heel geschikt om langer van tevoren te maken. Wij aten het als hoofdgerecht maar het is ook een leuk bijgerecht voor bijvoorbeeld bij een barbecue, tuinfeest of op tafel bij een buffet. Door hem een paar uur in de koelkast te zetten trekken de smaken goed in en wordt hij alleen maar lekkerder! En hou je niet van gerookte zalm? Ook met bijvoorbeeld gekruide en gebakken kip lijkt deze salade me ontzettend lekker.


Recept
Aardappelsalade met gerookte zalm, komkommer en dille

Benodigdheden (voor drie personen)
1 kilo kleine (nieuwe) aardappeltjes
200 gram gerookte zalm
1 komkommer
2 bosuitjes
5 augurken
1 handvol verse dille
citroen(sap), Turkse yoghurt, mayonaise
zout


Bereiding
Schil de aardappels en kook ze gaar. Schil de komkommer. Snij de zalm, bosui, augurken, komkommer en dille fijn. Giet de aardappels af als ze gaar zijn en laat ze even uitstomen. Snij ze vervolgens ook in blokjes.


Meng dan de aardappels met alle andere ingrediënten. Maak de aardappelsalade aan met de yoghurt en mayonaise (ik gebruikte ongeveer 2 delen yoghurt op 1 deel mayonaise, dus iets meer yoghurt dan mayonaise) en knijp een halve citroen uit boven de salade. Roer goed door en proef of je nog zout wil toevoegen.


Bewaren
Aardappelsalade met gerookte zalm, komkommer en dille kun je goed afgedekt in de koelkast twee dagen bewaren.



4 opmerkingen:

  1. Hmm ja deze is zo heerlijk. Van de week maar eens maken denk ik :) Ik heb alleen altijd gedroogde dille in huis, zou ik dan ook (minder) kunnen gebruiken ipv verse?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat kan wel, de smaak is wel iets minder sterk dus moet je even proeven of je het genoeg vindt. Maar jij hield toch sowieso niet zo van dille dus dat is niet zo erg ;) . Eet smakelijk alvast!

      Verwijderen
  2. Vandaag gemaakt, hij was heerlijk. Maak al een poosje je recepten. Vooral de pizza's met zalm, tonijn en kip vallen goed in de smaak bij ons. Dankjewel voor je inspirerende recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zit er ook tomaat in ? Lijkt me wel eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!