zondag 27 april 2014

Maaltijdsalade met kip, walnoten en mozzarella (foodblogswap)

Voor de foodblogswap van april werd ik gekoppeld aan Daisy van Lekker Happen. De foodbog van Daisy staat niet alleen vol met lekkere recepten, maar ze schrijft ook veel recensies over restaurants waar ze is geweest. Leuk om te lezen! Tussen de recepten staan veel pastagerechten. Nou wil het geval dat ik (ik geloof als een van de weinigen op deze aardbol) niet van pasta houd, dus ik ben voor een maaltijdsalade met kip, walnoten en mozzarella gegaan. En dat was een goede keuze, wat een lekkere salade was dit! Fris dankzij de balsamico, lekkere smaakmakers kip, walnoten en mozzarella én gezond door de vele groenten.


Het originele recept van deze salade gaat uit van geitenkaas die je even onder de grill zacht laat worden, maar ik ben echt geen fan van geitenkaas dus heb ik deze vervangen door mozzarella - Turkse witte kaas zou overigens ook een prima alternatief zijn. De honing in de dressing heb ik weggelaten omdat ik daar - wederom, ik ben wel aan het zeuren vandaag :) - niet van houd. En de ui heb ik vervangen door bosui omdat die net iets minder scherp is. Oh, en vergeet de natuurazijn op de foto met ingrediënten...Daar had olijfolie moeten liggen! 


Recept
Maaltijdsalade met kip, walnoten en mozzarella (foodblogswap)

Benodigdheden (voor twee personen)
200 gram gemengde sla
2 wortels
4 bosuitjes
1 kipfilet
4 trostomaatjes
1 handje walnoten
1 bolletje mozzarella
balsamico
olijfolie
zout, peper, kerriepoeder, sumak, oregano (of tijm, of gemengde Italiaanse kruiden)


Bereiding
Snij de tomaatjes één keer doormidden en leg ze in een diep bord met het snijvlak naar beneden. Giet er een klein beetje olie overheen en bestrooi ze met wat oregano. Zet de tomaatjes in een oven op 200 graden, ongeveer een kwartiertje tot ze mooi 'gepoft' zijn (als de schilletjes open beginnen te barsten). Snij de kipfilet in blokjes, kruid ze met kerrie, zout en peper en bak de kip wat olie gaar in een koekenpannetje. 


Schil en rasp ondertussen de wortels en snij de bosuitjes en peterselie fijn. Snij de mozzarella in blokjes en hak de walnoten grof door. Meng de wortels, peterselie en bosui door de gemengde sla en breng op smaak met de balsamico. Leg de salade op een grote schaal en verdeel er de kip, mozzarella en walnoten overheen. Strooi er tenslotte wat sumak en oregano overheen en eet smakelijk!


Bewaren
Maaltijdsalade met kip, walnoten en mozzarella is op zich een dag houdbaar, alhoewel het afhangt van wat voor soort gemengde sla je hebt gebruikt. IJsbergsla kan wel tegen een nachtje in de koelkast, andere bladsla wordt sneller slap.


2 opmerkingen:

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!