zondag 3 november 2013

Liebster award - antwoorden, nieuwe vragen en genomineerden!

Wat een eer! Door Puur Eten werd ik genomineerd voor de Liebster Award. Eigenlijk niet echt een award, maar een virtueel vragenlijstje voor bloggers met minder dan 1000 volgers of die nog niet zo lang aan het bloggen zijn.  Je krijgt 11 vragen die je beantwoordt en vervolgens stel je 11 nieuwe vragen aan 5 andere bloggers. Op deze manier leer je een beetje de persoon achter de blog kennen. Leuk! Hieronder dus mijn antwoorden en vervolgens mijn nieuwe vragen en nominaties.


1. Wie inspireert jou op culinair gebied?
Internet is mijn belangrijkste inspiratiebron. Ik volg misschien wel 60 foodlogs en daar haal ik heel veel ideeen, zowel voor receptuur als voor foodfotografie, vandaan. Vaak dingen waar ik zelf niet snel op zou komen of aan zou denken. Op het gebied van Turks eten daarna zijn mijn Turkse vriendinnen hier in Nederland absoluut belangrijk: we praten graag over eten (en eten het ook graag op, haha). Ook wat ik in Turkije zelf op vakantie allemaal tegenkom in restaurantjes, supermarkten én natuurlijk wat mijn schoonmoeder, schoonzusje en andere lieve schoonfamilie allemaal klaarmaakt!

2. Wat heb je gister gegeten?
Aangezien het al avond is, hou ik het even bij wat ik vandaag allemaal gegeten heb. Ontbijt met verse witte broodjes met pindakaas (mét nootjes) en chocopasta. Over de dag verdeeld wat fruit. Avondeten bestond uit Turks superzacht stoofvlees (recept volgt nog) en zeytinyağlı pırasa yemeği (prei, wortel en rijst).

3. Waar kun jij je aan ergeren als het gaat om koken?
Alhoewel ik onmetelijk veel van mijn kleine Krullenbol en Wildebras houd, presteren ze het altijd, net als ik met mijn handen in een plakkerig deeg zit of probeer te voorkomen dat de melk aanbrandt, te roepen 'ik moet naar de wc!!' of 'ik wil met de klei spelen' of gewoon 'mamaaaaaaaaaa'!!! Adem in...adem uit....

4. Je mag een kookboek schrijven. Wat voor recepten komen er in?
Turkse gerechten natuurlijk! Dat is ook nog een stiekeme droom van mij...een kookboek vol met duidelijke omschrijvingen en mooie foto's van echte traditionele Turkse recepten, want die zijn er veel te weinig in het Nederlands. Wie weet....ooit....

5. Waar mag iemand je voor wakker maken?
Ik word 's nachts al vrij regelmatig gewekt door mijn eerder genoemde jonge huisgenootjes dus als het even kan slaap ik het liefst gewoon door. Alhoewel...voor Cote d'Or melkchocolade wil ik wel een uitzondering maken. 

6. Welk liedje vind je het best passen bij guacamole?
Bij guacamole heb ik niet direct associaties, maar Zuid-Amerikaans eten in het algemeen moet ik direct denken aan 'Bamboleo' van de Gipsy Kings. Dat komt doordat ik 'vroeger' met mijn ouders en zusje (zwaai!) met enige regelmaat ging eten bij een Argentijns restaurants, met een vreselijke donkerbruine inrichting en een muziekbandje van misschien een half uur vol met Spaanstalige muziek a la 'mi pobre coraaazooooon' en dus ook Bamboleo, waardoor de Gispy Kings twee dagen later nog in mijn hoofd rondzongen. (Het vlees was overigens voortreffelijk, de reden waarom we er ook kwamen natuurlijk). Als ik dit liedje hoor ruik ik direct weer de geur van spareribs en T-bone steaks!




7. Met welk gerecht kun je iemand iedere keer écht laten verrassen? Of; wat is je specialiteit?
Tsja, toch weer Turkse gerechten...Vaak denken mensen óf dat wij nooit Turks eten thuis (omdat ik Nederlands ben) óf mensen denken juist dat wij alleen maar 'döner kebab en Turkse pizza' (wat in Turkije niet of nauwelijks gegeten wordt) eten, haha. Vaak zijn mensen verrast over hoe uitgebreid de Turkse keuken is en dat het daarnaast vaak helemaal niet lastig klaar te maken is. Zonder pakjes en zakjes!
8. Waar geniet je stiekem enorm van? (Ondanks calorieën of wat anderen er van vinden.)
Zoals zoveel vrouwen ben ik bang...Chocola! Cote d'Or, M&M's, Milka met Oreo's of caramel, brownies, chocolate chip cookies...ik lust het allemaal, helaas!

9. Je bent thuis lekker een boekje aan het lezen. Kopje erbij. Laten we zeggen dat het zaterdag is. Op dat moment vliegt er een duif zich te pletter tegen het raam. Heel toevallig loopt er een dierenarts langs die het ziet gebeuren. De arts verklaart de pechvogel dood maar bevestigt tevens dat hij niet ziek is en dat je hem dus prima kunt eten. Wat doe je?
De dierenarts mag hem meenemen naar de praktijk :-)

10. Met welk ingrediënt zou je graag nog een keer willen werken als geld geen rol zou spelen?
Ik heb eigenlijk geen idee. Ik zou wel graag nog wat meer de beschikking willen hebben over echt goede Turkse producten, zoals verse yufka (wat je in Turkije op elke straathoek kan kopen en hier duur en niet lekker is).

11. Saus erop of ernaast?
Ernaast!


Dan nu 11 nieuwe vragen. Ik heb een mix gebruikt van bestaande en nieuwe vragen, om heel eerlijk te zijn :-). 

1. Waarom ben je jouw foodlog begonnen?
2. Wat is het meest populaire recept op jouw weblog, en wat is je eigen favoriet?
3. Wie inspireert jou op culinair gebied?
4. Waar mogen we je 's nachts wakker voor maken?
5. Welk gerecht wil je altijd nog een keer maken, maar heb je nog nooit gedaan om je het te moeilijk lijkt/te duur is?
6. Wat is jouw guilty pleasure op foodgebied?
7. Wat is je favoriete attribuut in de keuken?
8. En je grootste miskoop op culinair gebied?
9. Wat koop jij in de Turkse supermarkt?
10. Welk recept van jou doet het altijd goed bij etentjes of verjaardagen?
11. Koken of bakken?

And the nominees are...

Dulce Fresa
Neptunes Kitchen
Safrana & Argana
Puur Julia
MissAiesj

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden!


4 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! En ik vind 'bamboleo' prima passen bij guacamole :)

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, en dankjewel ;) En nu ga ik heel hard denken over de antwoorden, de nieuwe vragen en wie ik wil nomineren :)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!