dinsdag 3 september 2013

Domates salçası (Turkse tomatenpuree)

Wat is het?
Domates salçası (letterlijk: tomatenpasta) is de Turkse variant van tomatenpuree. Waar iedereen in Nederland kleine blikjes tomatenpuree bij de supermarkt koopt, is het in Turkije juist de kunst om de beste huisgemaakte salça te maken. En ben je niet in de gelegenheid het zelf te maken, dan is het geen probleem om van de buurvrouw van de tante van je achternichtje een grote (GROTE) pot verse domates salçası over te laten komen. Ook op de markt vind je in de herfst altijd volop kraampjes met huisgemaakte tomatenpuree. Het verschil tussen Nederlandse tomatenpuree en Turkse domates salçası is dat de Turkse variant meer geconcentreerd is en een sterkere tomatensmaak heeft.


Waar koop je het?
Turkse tomatenpuree kun je bij elke Turkse winkel vinden. Het zit over het algemeen in blikjes of grotere blikken. Er zijn diverse merken te koop, zelf gebruik ik meestal Akfa.


Hoe bewaar je het?
Bij het bewaren van tomatenpuree is het verstandig altijd een laagje olie op de aangebroken tomatenpuree te gieten. Zo voorkom je dat de schimmel erop komt te staan. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik dit meestal niet doe: een klein blikje zoals op de foto krijgt bij ons de kans niet beschimmelen, haha. Ik dek het zelf af met aluminiumfolie en bewaar het in de koelkast, dan gaat het zeker een paar weken mee.

Wat kun je ermee maken?
In de Turkse keuken wordt domates salçası in bijna alle stoofgerechten gebruikt, maar ook om bijvoorbeeld kip mee in te smeren voor hij de oven in gaat of in soepen. Het is belangrijk de tomatenpuree altijd even mee te bakken zodat het goed ontzuurt. Als je er bij het proeven achterkomt dat je stoofschotel of soep toch nog iets te zuur is, doe er dan een suikerklontje bij. Geen chique oplossing maar het helpt wel :) . 


Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waarin domates salçası verwerkt wordt: Et sote (Turks stoofgerecht met rundvlees en groenten)
Etli biber dolması (Turkse gevulde mini-paprika's)
Kısır (Turkse bulgursalade)
Tarhana çorbası (Turkse tarhanasoep)


4 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor de heldere uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, ik heb geen idee, maar ik denk niet dat het veel verschil maakt hoor! Nederlandse tomatenpuree is iets minder geconcentreerd (iets dunner) maar kun je verder ook prima gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ok, leuk om te horen! Weet ik dat ik die ook een keertje kan proberen als mijn vertrouwde merk er niet is ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!