zaterdag 7 september 2013

Bulgur pilavı (Turkse bulgurrijst)

Bulgur pilavı oftewel rijst van bulgur heeft dan wel dezelfde naam maar lijkt eigenlijk niet op gewone pilav. Bulgur pilavı wordt, zoals de naam al zegt, van bulgur gemaakt en heeft een licht nootachtige smaak. Het combineert heel goed met bijvoorbeeld zeytinyağlı taze fasulye (sperziebonen met ui, tomaat en knoflook). Onderstaand recept voor Turkse bulgurrijst is snel en heel simpel, maar toch net even wat anders dan 'normale' rijst. Zeker een aanrader!


Turks recept
Bulgur pilavı (Turkse bulgurrijst)

Benodigdheden (voor drie personen)
1 theeglas (150 gram) pilavlık bulgur
klontje boter
zout


Bereiding
Laat een klontje boter in een (steel)pannetje smelten. Voeg de bulgur aan de boter toe en bak het even aan op middelhoog vuur. Als de bulgur mooi gekleurd is en lekker ruikt voeg je kokend water toe: anderhalf keer zoveel als de hoeveelheid bulgur. 


In dit geval dus 1,5 theeglas kokend water. Voeg tevens zout naar smaak toe (het kookwater mag redelijk zout, als zeewater, smaken), doe de deksel op de pan. Als de bulgur kookt zet je het vuur laag en laat je de bulgur rustig doorkoken tot al het water is opgenomen: dit zie je doordat er dan 'gaten' in de bulgur vallen. Af en toe even checken dus. 


Wanneer dit het geval is, draai je het vuur uit, leg een stuk keukenpapier tussen de pan en deksel en laat de bulgur zo nog een kwartiertje nagaren. Voor serveren even omroeren.


Bewaren
Bulgur pilavı (Turkse bulgurrijst) kun je twee dagen afgedekt in de koelkast bewaren. Opwarmen kan eenvoudig door het een minuutje in de magnetron te zetten op de één na hoogste stand.

8 opmerkingen:

  1. Was jij de bulgur niet? Die moet gewassen worden net als de rijst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat doe ik nooit. Bulgur neemt snel veel water op dus dan kloppen de verhoudingen tijdens het koken niet meer.

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor de duidelijke uitleg.

      Verwijderen
  2. Hoi, Ik heb helaas alleen maar pilavlik bulgur. Denk je dat ik de sprong toch kan wagen of is het niet aan te raden om die bulgur in plaats van cig koftelik bulgur te gebruiken? Groetjes, Naomi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry Eslem! Ik bedoelde deze vraag voor Kisir! ...

      Verwijderen
    2. Voor kisir heb je echt cigkoftelik of koftelik bulgur nodig. Pilavlik bulgur is een stuk grover en echt alleen geschikt om pilav van te maken, helaas.

      Verwijderen
  3. hallo, al een tijdje zie ik geen actie meer op jou mooie site.....jammer !!! Als ik een turks gerecht ga koken kijk ik altijd op jou site....de bulgar pilavi is zalig maar ook de sperziebonen met ui........Bedankt voor alle lekkere recepten ondanks dat er niets nieuws bij komt heb ik nog genoeg recepten op jou blog om uit te proberen

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!