vrijdag 23 augustus 2013

Pilav (Turkse rijst)

Pilav zou je wel een 'signature dish' uit de Turkse keuken kunnen noemen. Bij de gemiddelde Turkse familie staat het zeker een paar keer per week op tafel en iedereen maakt het net weer op een andere manier. Na veel proberen (en veel mislukkingen) is dit het recept waarmee ik de beste pilav maak. Probeer het zeker niet te vergelijken met een pan Nederlandse rijst, want zilvervlies snelkookrijst is echt niet te vergelijken met pilav. Pilav heeft van zichzelf al een romige, licht plakkerige structuur en is daardoor ook prima zo te eten.


Bij het maken van pilav heb je 'echte' rijst nodig, dus geen voorbewerkte rijst (zoals snelkookrijst). In de Turkse winkel staat er meestal 'pirinç' (rijst) op de verpakking, maar soms ook Surinaamse rijst, paella rijst of risotto rijst. Is allemaal prima. Eén glas (Nederlands theeglas) ongekookte rijst is een ruime portie voor twee personen. De verhouding rijst en water is hierbij 1:1 ; gebruik je twee glazen rijst, dan doe je ook twee glazen water bij de rijst. 

Turks recept
Pilav (Turkse rijst)

Benodigdheden (voor twee personen)
1 theeglas (160 gram) rijst
1 blokje roomboter
1 bouillonblokje kip
1 theeglas (250 ml) kokend water

Bereiding
Doe de rijst in een pan, strooi er ruim zout overheen en giet er ruim kokend water op. Roer even goed door en laat de rijst op deze manier een kwartiertje voorweken. Giet de rijst af in een vergiet en was de rijst goed met koud water, tot het water wat eraf komt helder is (op deze manier plakt de rijst straks niet te erg aan elkaar). Zet een pan op het vuur en laat een klontje roomboter (wees niet al te zuinig) erin smelten. Voeg daarna de gewassen rijst toe, roer goed door en laat de rijst even meebakken (goed blijven roeren anders brandt het aan). Gooi dan het bouillonblokje erbij (in een paar stukjes gebroken, dan lost het sneller op) en voeg 1 glas kokend water toe. 


Doe de deksel op de pan en laat het aan de kook komen. Roer dan nog één keer door (vanwege het bouillonblokje), doe de deksel weer op de pan en zet het vuur op de allerlaagste stand. Laat de rijst zo doorpruttelen tot al het water is opgelost. Dat kun je zien doordat er dan gaatjes in de rijst vallen en je geen water meer kan zien. Zet het vuur dan uit en doe een dubbelgevouwen stuk keukenpapier tussen pan en deksel. Laat de rijst zo nog een kwartiertje nagaren. Nog even goed doorroeren en je pilav is klaar!

Bewaren
Pilav kun je afgedekt in de koelkast twee dagen bewaren. Voor gebruik even een minuutje opwarmen in de magnetron. De pilav is ook koud lekker als je er bijvoorbeeld rijstsalade (roer er tonijn uit blik, doperwtjes, mais en wat kruiden door) van maakt.

23 opmerkingen:

  1. Mijn pilav is perfect gelukt dankzij dit recept, heel erg bedankt! Ga het voortaan altijd zo maken.

    Groetjes Yesilgözlüm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lekker, net klaar en is heerlijk, bedankt! Non.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanavond heerlijke pilav gegeten, echt lekker! Ik had een beetje ui meegebakken, was echt super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Ik heb het nooit geprobeerd met ui maar klinkt als een lekkere combi.

      Verwijderen
  4. Hoi hoi,
    Ik zie super veel lekkere recepten en wil het een en ander uitproberen. Net als deze rijst. Ik weet alleen niet wat k erbij kan maken voor een echte maaltijd. Zou je misschien bij je recepten kunnen plaatsen met welk ander gerecht je het kunt serveren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je door mijn andere recepten bladert zie je bij heel veel recepten staan dat ze met pilav geserveerd worden. Bijvoorbeeld tavuk sote, sulu köfte, etli türlü, et sote, taze fasulye....Zie bovenaan en dan 'Turkse recepten'.

      Verwijderen
  5. Bedankt voor de tip. Ik heb maandag sarma gemaakt en mijn turkse collega's gaven aan dat het echt lekker was. De kenners waren te vreden en ik ook! had ik nog een vraagje. Als je sarma maakt, wat maak je er dan bij? Ik ga straks langs de turk om mahlep te kopen. Maandag hadden ze het niet en meneer zou wat voor me regelen. Hij zei dat er niet veel vraag naar is... dus fingers crossd. Ik wil heel graag dat Turks paasbrood proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, knap dat je sarma hebt gemaakt, goed gedaan! Leuk dat het bij je collega's ook in de smaak viel. Als ik zelf sarma maak, eten wij er vaak zelfgemaakte bazlama (gebakken brood uit de pan) bij en mercimek çorbasi (linzensoep). Recepten staan allebei op de site. Hopelijk is de mahlep er!

      Verwijderen
  6. hoi, ik heb van m'n oma geleerd dat je ook een schijfje citroen of een scheutje citroensap bij de rijst kunt doen tijdens het koken. het geeft de rijst een frissere smaak. groeten, Roekiye

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke tip, kende ik niet maar lijkt me zeker een lekkere toevoeging, dank je wel!

      Verwijderen
  7. Hoi, ik wil dit straks gaan maken, heb alleen 1 vraag.
    hoeveel ruimkokend water moet er bij de rijst op het begin als je de rijst laat voorweken? of is dit hetzelfde als met de verhouding 1:1?

    alvast bedankt, echt toprecepten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ruim kokend water, dus een ruime hoeveelheid kokend water ;). Gewoon een flinke hoeveelheid, het doet er niet zoveel toe. Pas bij het koken zelf luistert de verhouding nauw, inderdaad 1:1 . Eet smakelijk!

      Verwijderen
    2. Dankjewel! Het was heerlijk!

      Verwijderen
  8. Hoi, top gerechten heb je!. Ben een grote fan. Maar wat kip bouillon blokjes gebruik jij? Van merk.

    groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik gebruik halal kippenbouillonblokjes uit de Turkse winkel, meestal van Knorr of van een Turks merk, Bizim Mutfak. Het maakt qua smaak niet zo heel veel uit.

      Verwijderen
  9. Een beetje laat, maar ������ Eslem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, de duimpjes worden niet weergegeven, sorry

      Verwijderen
  10. Hoi, kan ik ook een groentebouillon gebruiken

    Alvast bedankt :

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!